De multe ori trecem pe langa lucruri sau obiecte pe care le utilizam in viata de zi cu zi sau in diverse ocazii, dar rareori ne intrebam care este istoria acestora, de ce sau pentru ce necesitati au fost inventate?

De exemplu, cand mergem la cumparaturi.

Ajungem la casa cu produsele pe care le insiram pe un conveior ce ne face viata mai usoara atat noua, cat si angajatilor.

La fel si atunci cand calatorim, ne asezam nerabdatori in jurul acelor trasee de benzi transportoare pe care bagajele noastre le urmeaza pana la noi.

Sau… imaginati-va ca va aflati intr-o tiopgrafie!

In majoritatea proceselor de legatorie, revistele, cartile sau insertiile trec cuminti pe aceste benzi, facilitand atat procesul de productie, cat si randamentul angajatilor.

De asemenea, cum putem uita benzile transportoare de alergare de la sala de fitness sau de acasa ce ne ajuta sa obtinem un fizic de invidiat sau sa ne mentinem !

Dar v-ati intrebat vreodata care este istoria acestor conveioare, cum si de ce au fost inventate?

Conform insemnarilor istorice, motivul aparitiei acestui mecanism a fost nevoia de a iriga campurile din Mesopotamia, Egipt, India si China.  Aceasta a fost modalitatea prin care cei care practicau agricultura sa ajusteze transportul apei. O metoda primitiva, dar o idee geniala ce va fi dezvoltata si imbunatatita de-a lungul timpului.

Totusi, benzile transportoare “vor cuceri” industria abia in secolul XVIII.

In jurul anului 1795 se pare ca un conveior ajuta, cu succes, la mutarea unei cantitati insemnate de cereale.

Initial, pentru fabricarea acestora, au fost folosite materiale precum pielea, cauciucul si panza, avand ca suport de sustinere o baza de lemn plata.

Datorita dezvoltarii tehnologice, dar si a nevoii societatii de a gasi solutii care sa faciliteze procesele industriale si nu numai, in anul 1908 aceasta modalitate de “transport” a primit si brevet, fiindu-i recunoscuta necesitatea si randamentul. Heiml Goddard a fost cel care a patentat baza rolelor pentru benzile transportoare.

Nu va trece mult pentru ca un motor sa inlesneasca folosirea lor, acestea fiind foarte mult intalnite in industria de ansamblare auto.

Iar in acest sector, “pioner” este considerat Henry Ford.

El a observat cum angajatii nu se incadrau cu livrarea pieselor de schimb, astfel s-a gandit sa foloseasca si sa imbunatateasca aceasta metoda, reusind astfel ca piesele sa fie mutate in departamentele necesare fara a mai inregistra intarzieri.

Bineinteles, utilizarea benzilor transportoare a favorizat cresterea productivitatii, reducand costurile si dand startul in dezvoltarea acestora.

In secolul vitezei, acestea sunt folosite acum pe scara larga, tehnologia lor fiind intr-o continua evolutie pentru a fi eliminate costurile ridicate de mentenanta si de intretinere, de reducere a zgomotului, dar si de eficientizare a productivitatii si de usurare a muncii umane.

Intr-adevar, diversitatea tipurilor de astfel de benzi este extraordinara in prezent.

Asa cum mentionam si mai sus, le intalnim aproape oriunde: fabrici de panificatie, industria auto, tipografii, aeroporturi, sali de fitness – benzi transportoare de alergat si chiar in casele noastre, scari rulante etc.

Datorita lor, castigam timp, imbunatatim procesele de productie si putem da uitarii munca cu greutati.

Dar totusi, care sunt elementele ce compun o banda transportoare?

Unul dintre elementele esentiale pentru care sunt apreciate este acela ca au un mecanism destul de simplu, fiind in acelasi timp si usor de utilizat, dar si de reparat.

Dintre componentele principale, putem enumara:

  • Suporturi
  • Unitatea de transport a acestei benzi este formata dintr-un reductor, un tambur de actionare si un motor electric
  • Suprafata suport ce poate fi ori din role ori din tabla metalica
  • Carcasa rulanta
  • Dispozitiv de tensionare alcatuit din tambur si surub

Datorita necesitatilor tot mai mari ale societatii actuale, pe piata pot fi gasite mai multe tipuri de benzi transportoare, precum:

  • Banda
  • Placa
  • Cu role
  • Surub
  • Galeata
  • Vibratii etc.

In acest moment, directia de miscare a acestor benzi transportoare poate fi atat pe orizontala, pe verticala cat si inclinata.

Concluzii

Datorita beneficiilor pe care le ofera, dar si a unui sistem simplu de utilizat, benzile transportoare au devenit unele dintre cele mai populare mecanisme pentru mutarea oricarui tip de materiale. Cu ajutorul functiei de automatizare si, bineinteles, a electronicii, le poate fi oricand marita capacitatea si imbunatatita performanta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed

Meniu